ژئو (Geo) چیست؟ ژئوماتیک (Geomatic)

پهباد نقشه برداری استورم

ژئو (Geo) چیست؟ فرصت هایی در زمینه ژئوماتیک (Geomatic)

«ژئوماتیک» یعنی چه؟ خب؟! باوجود این ممکن است با سیستم موقعیت ­یاب جهانی (GPS) و کاربرد آن در نظارت بر آتش­فشان­ ها، نقشه ­برداری از جنگل­ زدایی جهانی با تصاویر ماهواره­ ای و یا ایجاد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای الگودهی ویژگی­ های جمعیت­ شناختی و مواردی از این دست، برخورد کرده باشید. احتمالاً نه تنها با این فناوری­ ها آشنا هستید، بلکه در کار خود نیز از آن­ها استفاده کرده­ اید، اگرچه هرگز متوجه نشده­ اید که آن­ها زیر چتر ژئوماتیک قرار دارند.

کلمه ژ­ (G) به طور خلاصه

به زبان فنی، ژئوماتیک علم و فناوری جمع­ آوری، دست کاری، ارائه­ داده­ های فضایی و جغرافیایی (به ویژه داده­ های مربوط به زمین) و استفاده از آن­ها به صورت دیجیتال است. به عبارت دیگر، ژئوماتیک در نقشه برداری سنتی از زمین با ابزارهایی نظیر تئودولیت و تراز، ریشه داشته و به روش­ های معاصرتر از جمله GPS و اسکن لیزری سه بعدی بسط می ­یابد. تحلیل کمی و کیفی تصاویر ماهواره ­ای و هوایی نیز به خاطر مدیریت و دست کاری داده ­ها با GIS و کارتوگرافی در این گستره قرار می­ گیرند. بله، همه­ این­ ها ژئوماتیک هستند!

چشم­ انداز گسترده ­تر

این حقیقت که تعداد بسیار کمی از افراد درباره­ ژئوماتیک چیزی شنیده ­اند مزایایی دارد:

فارغ‌التحصیلان، با هر سطحی از صلاحیت، معمولاً بلافاصله پس از آغاز جستجو برای کار، شغلی خواهند یافت. بنابراین، می­توانید انتظار یافتن چه نوع شغل ­هایی را داشته باشید؟

صنعت ژئوماتیک متنوع بوده و محتاج استخدام نیروهای جدید است – این صنعت در موقعیت نامعمولی قرار داشته و تعداد مشاغل آن از تعداد فارغ ­التحصیلانش بیشتر است. احتمال این که مهندس ژئوماتیک در شرکت­ های خارجی در حال موقعیت ­یابی سکوهای نفتی و نظارت بر خطوط لوله در اقیانوس­ ها یا در شورای محلی خود در حال نقشه­ کشی ابزارها مشاهده شود برابر است. مقامات محلی، و همچنین شرکت­ های ابزار و حمل و نقل، سوپرمارکت­ ها و صنایع متعدد دیگری که ممکن است در لحظه متوجه ارتباط آن­ها با ژئوماتیک نشوید، همیشه به دنبال افرادی باتجربه GIS هستند.

تجربه و تخصص در زمینه­ سنجش از راه دور (پردازش و تحلیل تصاویر ماهواره ­ای) یا فتوگرامتری (انجام سنجش­ های فضایی از روی عکس­ ها) به مشاغل مطلوبی در سازمان­ه ای میراث ملی و محیطی یا شغلی در صنعت نفت و معدن منجر می­ شود. فارغ ­التحصیلان ژئوماتیک قطعاً فرصت های گسترده ای برای سفر دارند و معمولاً فرد دیگری هزینه های این سفرها را پرداخت می کند!

و اگر فرد علاقه داشته باشد فرصت­ های پژوهشی و آکادمیک نیز هستند.

پهباد نقشه برداری استورم

فرصت های مطالعاتی ژئوماتیک

در سطح کارشناسی دوره های ژئوماتیک اندکی در انگلستان ارائه می شوند — دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه کالج لندن، و دانشگاه لندن شرقی تنها مؤسساتی هستند که دوره های تک موضوعی اختصاصی را ارائه می­دهند. GIS به طور گسترده ت­ری آموزش داده می شود و اغلب می­ توان آن را به عنوان بخشی از دوره های موضوعات مشترک با جغرافی خواند. بسیاری از دوره های ارائه شده اعتبارنامه ­موسسه سلطنتی نقشه برداران خبره (RICS) و مؤسسه مطالعات مهندسی عمران (ICES) را ارائه می دهند، بنابراین علاوه بر دریافت مدرک آکادمیک، بخشی از مسیر دستیابی به صلاحیت حرفه ای کامل را نیز طی می­ کنید.

در سطح کارشناسی ارشد فرصت های بسیار بیشتری وجود دارند. برخی مؤسسات، علی­رغم این که دوره های کارشناسی را ارائه نمی­ دهند، برنامه های مدرک کارشناسی ارشد تخصصی ژئوماتیک را ارائه می­ دهند. مؤسسه­ مطالعات مهندسی و فضایی ژئودزی (IESSG) در دانشگاه ناتینگهام و مؤسسه مطالعات دریایی دانشگاه پلیموت تنها دو نمونه از این دست مؤسسات هستند.

گروه مهندسی ژئوماتیک UCL نیز گستره ای از پنج دوره کارشناسی ارشد را ارائه می دهد که هر یک از آن­ها در جنبه های مختلفی از ژئوماتیک تخصص دارند:

GIS، سنجش از راه دور، فتوگرامتری با سنجش از راه دور، نقشه برداری هیدروگرافی و نقشه برداری.

در نهایت، دو برنامه آموزش کارشناسی ارشد در دانشگاه نیوکاسل ارائه می شوند – کارشناسی ارشد پژوهش محور ژئوماتیک و کارشناسی ارشد پژوهش محور مدیریت شبکه فضایی. این دو دورهی آخر آموزش در زمینه‌ روش های پژوهشی را ارائه می دهند و برای فارغ التحصیلانی که می خواهند در محیط پژوهشی باقی بمانند مناسب ترند. بسیاری از این دوره­ هایی که با برنامه های مدرک کارشناسی مشترک هستند نیز از مؤسسات حرفه ­ای اعتبارنامه ارائه می دهند.

مؤسسات دامنه ای از مدارک پژوهشی (برای مثال، PhD و MPhil)را نیز ارائه می دهند تا برای دانشجویان

دارای پس زمینه های آکادمیک مختلف مناسب باشند . علوم ریاضی، فیزیک و کامپیوتر نقش بسیار زیادی

در ژئوماتیک دارند.افرادی که دارای پس زمینه ای در زمینه‌ ریاضیات یا فیزیک هستند برای مطالعات ژئودزی،

مثلاً تعیین مدار ماهواره و مدل ­سازی میدان گرانش مناسب هستند.

سایر افراد برای پروژه­ های باستان شناسی، کشاورزی و یا زمین شناسی و غیره مناسب هستند.

مهندس ژئوماتیک چه کسی است؟

انواع بسیار متنوعی از افراد جذب ژئوماتیک می شوند.

به لحاظ آکادمیک، پس زمینه­ در ریاضی سودمند است –

اگرچه این پس زمینه می­تواند از مطالعه سایر موضوعات نظیر فیزیک یا مهندسی عمران حاصل شود،

نه فقط ریاضیات محض. باستان­ شناسان، زمین­ شناسان، دانشمندان محیط زیست و جغرافی­دانانی که

تمایل علمی بیشتری دارند نیز موفق می­ شوند.به طور کلی،مهندسان ژئوماتیک به جزئیات علاقه دارند 

کار ما بسیار دقیق است و می­خواهیم از مکان چیزی، بزرگی آن و این که آیا در طول زمان تغییر کرده یا

نه آگاه شویم.

ژئوماتیک مبحثی بسیار عملی است – زمان بسیار زیادی صرف جمع ­آوری داده­ های خام مهم از محیط

بیرون می­ شود. مهندسان ژئوماتیک از این که در محیط بیرون باشند لذت می­برند و ژاکت­ های ضد آب

و چکمه های پیاده روی «معقولی» دارند. همچنین روی­ هم­رفته ما جمعیتی بسیار دوستانه هستیم.

پهباد نقشه برداری استورم

Write a Reply or Comment

-- بارگیری کد امنیتی --